Garage Puschkin - ‘Frühstücken’ op zijn Oost-Duits



Garage Puschkin? Dat komt omdat het pand op deze hoek Ridderschapstraat - Wittevrouwenstraat voor een echte autofabriek is gemaakt. Daarna was het lang het adres voor het huren van een auto. Sinds 2016 zit ontbijtzaak Puschkin op dit adres.


Hoek Wittevrouwenstraat - Ridderschapstraat medio 2016
De familie Ton is al sinds 1929 in de straat met verhuur en reparatie van automobielen en heeft in 1935 deze voormalige garage overgenomen. Het pand is een gemeentelijk monument. Vader Wouter Ton noemt het eerst garage 'Plompetoren'. Maar al snel heeft zoon Willem Hendrik Ton op het raam Willem Ton laten zetten. Het garagebedrijf verhuurt vooral automobielen, voert reparaties uit en heeft een tankstation. De auto kan desgewenst met chauffeur worden verkregen. Luxe automobielen zijn in trek. Geleverd kunnen worden 6-persoons wagens, convertibles etc. Voor de autoverhuur staat o.a. een Amerikaanse Studebaker-Rockne klaar, ook leuk om zelf in te rijden. Het echtpaar Ton gaat met vakantie naar bijvoorbeeld Frankrijk, België en Duitsland. Dat gaat niet meer als het gezin compleet is. Na de oorlog wordt een nieuwe vloot wagens aangeschaft, Skoda's 1102 naast de Citroen Traxion, maar later ook Renault, de VW Kever en vooral VW busjes.

Studebaker-Rockne - in 1935 verhuurd in de Ridderschapstraat
Zoon Wil Ton komt ook in de zaak. Na zijn opleiding als plaatwerker, deels in Duitsland, volgt een werkjaar bij de fabriek van Panhard in Frankrijk. In de werkplaats van Panhard werkt hij vooral aan de bouw van racewagens van dit merk. Terug in Nederland laat het idee van een racewagen hem niet los. In het garagepand is alles beschikbaar, naast gereedschap ook voldoende om carrosserieën te maken. Er is ook genoeg ruimte om zelf een kleine tweezitter te bouwen. Medio jaren '50 is het zover. Met als basis een Panhard Dyna uit 1950 bouwt Wil de carrosserie zelf. Een test moet uitwijzen of er in geracet mag worden, de 2-cilinder motor is geen belemmering. Hij krijgt in 1955 de goedkeuring van de Rijksdienst voor het Wegverkeer op de zelf gebouwde 'racewagen'. Een reis naar Italië volgt.

Wil Ton in de Packard Dyna Buggie op zijn reis door Italië medio jaren '50
De Packard Dyna Buggy is later door Wil verkocht. Een nieuwe eigenaar heeft de inmiddels meer dan zestig jaar oude buggy gerstaureerd, hij rijdt er nog regelmatig mee.
Terug naar Ton's Autoverhuur, deze gaat namelijk al die tijd rustig voort met de verhuur van auto's. Dat stopt in 1969, zelfs het Volkswagenbusje wordt te weinig gehuurd. Een periode volgt het dealerschap van Mazda. Dit merk begon in 1968 op de Nederlandse markt. De garage eindigde als reparatie- en onderhoudswerkplaats. Wil Ton was een rustige man die graag met gezelschap om hem heen met auto’s bezig is. Vele jaren gaf hij gelegenheid aan zijn vriend Peter Sepers, met zijn oude Saab's, en studenten om te klussen in zijn garage. In de showroom stond vaak een showmodel voor hobbyisten. Dat stopte bij zijn overlijden eind 2008.

Garagebedrijf Willem Ton en zn. in 1964 (HUA 126159),
verhuur van automobielen, ook Volkswagenbusjes!
De showroom heeft inmiddels een andere bestemming. De familie had er enkele jaren kinderwinkel Bonnies. Het pand, gebouwd in 1911 door 'De Utrecht' voor fiets- en autofabriek Immink, is recent omgebouwd naar wooneenheden. In de benedenruimte is ontbijtzaak Puschkin van eigenaar Kalle Nobbe elke dag geopend. Voor een sfeerimpressie van de zaak zijn Jette & Jildou van de DUIC op bezoek geweest, de link gaat naar het artikel.

Puschkin - vormgeving kaart www.nielsdehoog.nl


.